SHAMBHAVI
2022.05.14. Szólj hozzá!
Shambhavi mudra: Mambhavi: Meditáció félig nyitott szemmel A meditációt gyakran csukott szemmel gyakorolják. Shambhavi Mahamudra: Mambhavi: Meditáció félig nyitott szemmel Dr. Satish K. Kapoor
A meditációt gyakran csukott szemmel gyakorolják. De végezhető félig nyitott szemmel és befelé összpontosítva is, a jógik és tantrikusok jól őrzött technikáját követve, amelyet Shambhavi mudrának hívnak. Szó szerint a 'mudra' szó, különböző összefüggésekben pecsétet, jelet, jelvényt, szimbolikus gesztust vagy szárított gabonát jelent. Az ezoterikus gyakorlatokban azonban sajátos jelentése és jelentősége van, az imádattal, tánccal, testtartásokkal vagy az elmés figyelemmel is kapcsolatos. A sámbhavi mudra egy isteni módszer a befelé tekintésre, hogy eltávolítsuk a mentális zavaró tényezőket, hogy bensővé tett figyelemmel a lényünk mélységeiben időzzünk, és hogy megnyíljunk a természet magasabb erői előtt. Ez a mudra az Úr Siva hitveséről, Shambhaviról vagy Parvatiról (néha Durgával azonosítják) kapta a nevét. Shambhavi a Shakti-t, az isteni energiát szimbolizálja, amely a létezést mozgatja. Megnyilvánulása az emberben leginkább ezen a mudrán keresztül valósul meg, amely a makrokozmosz és a mikrokozmosz közötti azonosság gyakorlatán nyugszik. Shakti a gerinc alján, a négyszirmú pszichikus központban (csakrában), a muladhárában (mula = gyökér; adhara = támasz) szunnyad. Felébredt állapotában a sushumna nádin, a shambhavi sakti csatornáján keresztül mozog, ahogyan azt Svatmarama jógi említi a 14. századi Hathayoga pradipika című művében ( IV.18). Egymás után hatol át a szubtilis központokon - svadhishthana, manipura, anahata, vishuddha és ajna -, amíg egyesül Sivával a sahasrara csakrában, az agyüregben lévő ezer szirmú lótuszban. A svadhishthana csakra a nemzőszerv gyökerénél, a manipura a köldök tájékán, az anahata a szív tájékán, a vishuddha a torok tövében, az adzsna pedig a szemöldök között fekszik. A shambhavi a fejkoronán lévő nyílást is jelenti, amelyen keresztül az én a hiedelem szerint a halál idején kilép. A Hathayoga Pradipika (IV.36) szerint a Shambhavi mudrának három jellemzője van. A gyakorló (szádhaka) belsőleg Brahmanra, a legfelsőbb valóságra figyel. Képes harmonizálni az elmét és a pránát, az életenergiát. Végül pedig a látását úgy tartja szilárdan, hogy úgy tűnik, mindent lát, miközben a valóságban semmit sem lát kívülről, alulról vagy felülről. A kezdő nézhet az orra hegyére, vagy rögzítheti a tekintetét valami külső dologra, például egy fényfoltra, egy fekete pontra a fehéren, vagy egy természetes tárgyra, mint a Nap, a Hold vagy egy Csillag, pislogás nélkül (trátaka). A haladó keresők azonban a szemöldök közötti térre koncentrálnak, mindkét szemüket felfelé fordítva. Gyakorlással a bámulás önkéntelenné válik, és az ember spontán módon megtapasztalja a Legfelsőbb Lénnyel való egyesülést (szamádhi). A szádhaka még csukott szemmel is képes figyelni a fókusz tárgyát elméje belső terében (csidakása). A sámbhavi mudrát legjobban egy guru vezetésével lehet gyakorolni sziddhászanában (tökéletes ülés) vagy padmászanában (lótuszpóz), dzsnyána mudrával - a térdre helyezett kéz tartásával, amelyben a hüvelykujj hegyét a mutatóujj hegyével érintjük. Ezt ritmikus légzés (pránájáma), az abszolút valóságon (brahman) való elmélkedés és az ősi hang, az AUM kántálása (manasza dzsapa) kíséri. A szádhaka különböző tapasztalatokon megy keresztül, attól függően, hogy milyen ütemben halad ebben a mudrában. Láthatja a Napot, csillagokat, galaxisokat vagy koncentrikus lila vagy sárga körgyűrűket, vagy úgy érezheti, mintha a szépség, a fény és a boldogság paradicsomában landolt volna. Légzése lelassul. Néha rövid időre elveszíti fizikai tudatát, és önkéntelen testmozgásokon megy keresztül. 'Bármilyen csodálatos shunya (üresség) vagy ashunya (nem üresség) érzékelhető, azt a nagy Shambhu ( Siva) megnyilvánulásának kell tekinteni - állítja a Hathayoga pradipika ( IV.36). A shambhavi mudra a fizikai, az életfontosságú, a mentális és az intellektuális burkot (kóská-kat) élteti a finom emberi testben (sukshma sharira), a világi tárgyakban áramló tudatosság internalizálásával. Ahogy a szemek, amelyeket az elme ablakainak neveznek, stabilizálódnak, a chitta, az elme-anyag szeszélyei automatikusan megfékeződnek, és a tobozmirigy aktiválódik, a tudatosság megnövekedett szintje mellett. Amikor a Legfelsőbb Valóság aktív és passzív aspektusa, azaz Shakti, illetve Shiva egyesül bennünk, a szádhaka harmadik szeme megnyílik. A shambhavi mudra növeli az alfa agyhullámokat, fokozva a kreativitást és a koncentrációt. Elveszi a depressziót és gyógyítja az álmatlanságot. A jógik, tantrikák és sziddhák titokban tartják ezt a mudrát a Hathayoga pradipika (IV.340) rendelkezésének megfelelően, amely a Shambhavi mudrát úgy kezeli, mint amely egy tiszteletreméltó hölgyhöz hasonlóan el van zárva, ellentétben egy közönséges nővel. A Gheranda Samhita ( III.60), egy 17. század végi vaisnava jógáról szóló értekezés megerősíti ezt a nézetet. Azt, aki a sámbhavi mudrában kiteljesedett, az istenség élő megtestesülésének (brahmarupa) nevezik. .
Shambhavi mudra: Meditation with half-o pen eyes Meditation is often practiced with eyes closed. Shambhavi mudra: Meditation with half-open eyes Dr. Satish K. Kapoor Meditation is often practiced with eyes closed. But it can also be done with eyes half-open and focused within, by following a well guarded technique of yogi-s and tantric-s, called Shambhavi mudra. Literally, the word ‘mudra’, means, seal, sign, badge, symbolic gestures or parched grain, in different contexts. However in esoteric practices, it has a specific meaning and relevance, associated with worship, dancing, postures or mindful attention. Shambhavi mudra is a divine method of gazing inward to remove mental distractions, of sojourning into the depths of one’s being with internalized attention, and of opening oneself to nature’s higher forces. This mudra is named after Shambhavi or Parvati (sometime identified as Durga), the consort of Lord Shiva. Shambhavi symbolizing Shakti, the divine energy, propels existence. Her manifestation in the human being is best realized through this mudra, which rests on the praxis of identity between the macrocosm and microcosm. Shakti lies dormant at the base of the spine in the four-petalled psychic centre (chakra), muladhara (mula = root; adhara = support). In its awakened state, it moves through sushumna nadi, conduit of Shambhavi shakti, as mentioned by Svatmarama yogi in his 14th century work, Hathayoga pradipika ( IV.18). It pierces the subtle centres – svadhishthana, manipura, anahata, vishuddha and ajna – one after another till it unites with Shiva in the sahasrara chakra, the thousand petalled lotus in the cerebral cavity. Svadhishthana chakra lies at the root of reproductive organ, manipura, in the region of the navel, anahata, in the region of the heart, vishuddha, at the base of throat, and ajna, between the eyebrows. Shambhavi also connotes the aperture in the crown of the head through which the self is believed to escape at the time of death. According to Hathayoga Pradipika (IV.36), Shambhavi mudra has three characteristics. The practitioner (sadhaka) is inwardly attentive to Brahman, the supreme reality. He is able to harmonize the mind and prana, the vital energy. And finally, he keeps the sight steady in a way that he appears to see everything, while in reality, he sees nothing outside, below or above. The beginner may gaze on the tip of the nose, or fix the sight on something external like a speck of light, a black dot on white, or a natural object like the sun, moon or star, without blinking (trataka). But advanced seekers concentrate on the space between eyebrows by rolling both eyes upwards. With practice, gazing becomes involuntary, and one experiences union with the Supreme Being (samadhi) spontaneously. Even when eyes are closed, the sadhaka is able to watch the object of focus in the inner space of his mind (chidakasha). Shambhavi mudra is best practiced under the guidance of a guru in siddhasana (perfect pose) or padmasana (lotus pose), with jnana mudra - the posture of hand placed on knees, in which the tip of thumb is touched with the tip of index finger. This is accompanied by rhythmic breathing (pranayama), contemplation on the Absolute reality (brahman) and chanting of the primal sound, AUM (manasa japa). The sadhaka undergoes a variety of experiences, depending on the rate of progress made in this mudra. He may see the sun, stars, galaxies or concentric rings of violet or yellow, or feel as if he has landed in a paradise of beauty, light and bliss. His breath slows down. Sometime he loses physical consciousness for a short while, and undergoes involuntary body movements. ‘Whatever wonderful shunya (void) or ashunya (not void) is perceived, is to be regarded as the manifestation of that great Shambhu ( Shiva), states Hathayoga pradipika ( IV.36). Shambhavi mudra vivifies the physical, the vital, the mental and the intellectual sheaths (kosha-s) in the subtle human body (sukshma sharira), by internalizing consciousness flowing in mundane objects. As eyes, called the windows of the mind, stabilize, the vagaries of chitta, mind-stuff, are curbed automatically, and the pineal gland activated, with an increased level of awareness. When the active and passive aspects of the Supreme Reality, i.e. Shakti and Shiva respectively, coalesce within, the third eye of sadhaka is opened. Shambhavi mudra increases the alpha brain waves, boosting creativity and concentration. It takes away depression and cures insomnia. Yogi-s, tantrika-s and siddha–s keep this mudra secret in accordance with the injunction in Hathayoga pradipika (IV.340) which treats Shambhavi mudra as the one which is secluded like a respectable lady, in contrast to an ordinary woman. The Gheranda Samhita ( III.60), a late 17th century Vaishnava treatise on yoga, corroborates this view. The one who is accomplished in Shambhavi mudra is called the living embodiment of divinity (brahmarupa). Dr Satish K Kapoor, former British Council Scholar and former Registrar, DAV University, is a noted author, educationist, historian, and spiritualist based in Jalandhar City. https://www.tribuneindia.com/news/archive/features/shambhavi-mudra-meditation-with-half-open-eyes-403547 |
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.